PRABU NISKALA WASTU KANCANA
Raja
yg tinggal di Kawali lainnya yang terkenal adalah Prabu Niskala Wastu
Kancana, ia putra dari Prabu Maharaja Lingga Buana. Pada saat
peristiwa Bubat ia baru berumur sembilan tahun, sehingga tidak ikut
rombongan Sunda ke Majapahit. Pasca gugurnya Prabu Wangi, Kawali
dikuasakan kepada Sang Bunisora, pamannya yang terkenal ketaatannya
terhadap agama, sehingga Bunisora dikenal pula sebagai Rajaresi, penulis
Carita Parahyangan memberi gelar Satmata, yakni gelar keagamaan tingkat
kelima dari tujuh tingkat keagaaman yang dianut penguasa Sunda waktu
itu.
Prabu Niskala Wastu Kancana banyak dibimbing tentang masalah
kenegaraan dan keagaamaan, sehingga ia tumbuh menjadi orang bijaksana dan
banyak disukai masyarakat. Prabu Niskala Wastu Kancana menggantikan posisi
Prabu Bunisora pada usia 23 tahun, dengan gelar Mahaprabu Niskala Wastu
Kancana atau Praburesi Buana Tunggadewata, dalam naskah yang paling muda
ia disebut Prabu Linggawastu putra Prabu Linggahiyang.
Karya besar
yang dipersembahkan untuk generasi sesudahnya diabadikan dalam dua buah
prasasti yang terletak di Kawali. Prasasti inilah yang sangat membantu
generasi sesudahnya untuk mengenal keberadaan Sunda di Kawali. Prabu Niskala
Wastu Kancana juga melekat dihati masyarakat akan kesalehan sosialnya.
Masyarakat Sunda mengenal ajaran atau nasehat yang ia berikan, kemudian
dikenal dengan sebutan Wangsit (Wasiat) Wastu Kancana, kemudian ia pun
dikenal dengan sebutan Prabu Wangisutah.
Penulis Carita Parahyangan
mengisahkan kehidupan Prabu Niskala Wastu Kancana, dan bagaimana rakyat
mencintainya. Uraian tersebut seolah-olah memuji-muji perilakunya,
bahkan dapat dijadikan contoh generasi penerusnya.
Tulisan dalam Carita
Parahyangan tersebut, sebagai berikut :
"aya deui putra prebu,
kasohor ngaranna, nya eta prebu niskalawastu kancana, nu tilem di
nusalarang gunung wanakusuma. lawasna jadi ratu saratus opat taun,
lantaran hade ngajalankeun agama, nagara gemah ripah.
sanajan umurna
ngora keneh, tingkah lakuna seperti nu geus rea luangna, lantaran ratu
eleh ku satmata, nurut ka nu ngasuh, hiang bunisora, nu hilang di
gegeromas. batara guru di jampang.sakitu nu diturut ku nu ngereh lemah cai. batara guru di Jampang teh, nya eta nyieun makuta sanghiang pake, waktu nu boga hak diangkat jadi ratu. beunang kuru cileuh kentel peujit ngabakti ka dewata. nu dituladna oge
makuta anggoan sahiang indra. sakitu, sugan aya nu dek nurutan. enya eta
lampah nu hilang ka nusalarang, daek eleh ku satmata. mana dina jaman
eta mah daek eleh ku nu ngasuh.
mana sesepuh kampung ngeunah dahar,
sang resi tengtrem dina ngajalankeun palaturan karesianana ngamalkeun
purbatisti purbajati. dukun-dukun kalawan tengtrem ngayakeun
perjangjian-perjangjian make aturan anu patali jeung kahirupan,
ngabagi-bagi leuweung jeung sakurilingna, ku nu leutik boh kunu ngede
moal aya karewelanana, para bajo ngarasa aman lalayaran nurutkeun
palaturan ratu.
cai, cahaya, angin, langit, taneuh ngarasa senang aya dina genggaman pangayom jagat. ngukuhan angger-angger raja, ngadeg di sanghiang linggawesi, puasa, muja taya wates wangenna. sang wiku kalawan ajen ngajalankeun angger-angger dewa, ngamalkeun
sanghiang watangageung. ku lantaran kayakinan ngecagkeun kalungguhanana
teh".
Tidak ada komentar:
Posting Komentar